Gesneden koek? Niet voor iedereen!

Voordat ik 20 jaar geleden begon met het 'for a living' bouwen van websites, ben ik vooral werkzaam geweest in banen waar service voorop stond. Mijn eerste baan was 'Hoofd Serviceafdeling" en dat zette de toon, zal ik maar zeggen. In die baan, maar ook later in mijn werk in retail en B2B technische support heb ik het altijd erg belangrijk gevonden een klant goed te hélpen. Waarschijnlijk omdat ik er zelf een hekel aan heb om met halve antwoorden en ondermaatse oplossingen het bos in gestuurd te worden. Half werk is een gruwel.

En nu, in het wereldje van websites, hostingbedrijven, automatiseerders en aanverwante bedrijven, merk ik dat die dienstverlenende instelling nogal eens ver te zoeken is. In het gunstigste geval komt dat doordat men uit het oog is verloren dat hun 'gesneden koek' voor de klant volkomen onbekend terrein is. Het gevolg is frustratie bij u, de klant. 

"Daar gaat het wel mee lukken. Succes!"

Ik kan u zeggen dat mijn handen nogal eens jeuken om bedrijven die zich daar schuldig aan maken, te benaderen voor een paar workshops "klantbenadering" en "denken vanuit de klant". Om ze te leren dat niet iedereen de hele dag met internet bezig is, dat lang niet iedereen de techniek erachter begrijpt of wíl begrijpen. Als dergelijke bedrijven auto's zouden verkopen, zouden ze hun klanten bij onderhoudsvragen wegsturen met een doos onderdelen, onbegrijpelijk gereedschap en de woorden "daar gaat het wel mee lukken, succes!". 

Soms handelen internetbedrijven zo omdat ze echt denken dat het allemaal "zo logisch is". Hun werknemers zijn zó bekend met de materie dat ze zich niet meer voor kunnen stellen dat u er niets van snapt. In andere gevallen vinden ze dat ze niet meer service kúnnen bieden, omdat ze menen dat ze in het "budget-segment" zitten. Het vervelende is alleen dat ze u dat niet van tevoren hebben verteld. 

Als klant rekent u op de expertise van uw leverancier. Terecht verwacht u antwoorden op vragen, geen verwarrende techno-speak waar u niets mee kunt. U heeft niets te maken met de aannames van uw leverancier, uw leverancier moet zélf controleren of de geboden oplossing ook voor u de beste oplossing is - én of u ook begrijpt wat hij zegt.

Ik ben eigenlijk stiekem wel blij als hun klanten, (ook) mijn klanten worden. Want dan heb ik de kans om te laten zien hoe ík vind dat het moet. De kans om de problemen bij u weg te halen en ze voor u op te lossen. Daar ben ik namelijk goed in, al zeg ik het zelf. (Bescheidenheid is een mooi ding, maar soms is het ook wel goed om gewoon te zeggen waar het op staat.)

Het 'populairste' web-beheersysteem is niet per definitie de beste keus voor úw website.

Voorbeeldje: als voor uw website een CMS (Content Management System, de omgeving waar uw site in gebouwd én beheerd wordt) gekozen moet worden, laat ik mij niet leiden door wat populair is, maar wat het best bij uw wensen en verwachting past. Zodat niet alleen een website ontstaat waar úw klanten en bezoekers blij van worden, maar dat er ook een beheeromgeving bij wordt gemaakt die duidelijk is, waar u kunt doen wat u met de site wilt doen zonder afgeleid te worden door zaken die alleen voor verwarring en fouten kunnen zorgen. Voor mij is de uitdaging om dát voor elkaar te krijgen. En het lukt altijd. Omdat ik nog steeds in staat ben mij in u en uw werknemers te verplaatsen, in mensen die niet elke dag met een website bezig zijn.

Zoals ook al elders op deze site te lezen is, kan het ook zo zijn dat u dat beheer van de website helemaal niet zelf wilt doen. Ook dan ben ik u graag van dienst. Ook daar adviseer ik u graag, wijs ik u op (on)mogelijkheden, praat ik u dat idee uit uw hoofd als ik weet dat het écht geen kans van slagen heeft en draag ik in andere gevallen ideeën aan om uw plan, dat al goed was, nóg beter te maken. 

Websites, social media, e-mail en alles wat daar bij komt kijken, is mijn dagelijks werk. Al heel lang. Een deel van dat werk is op de hoogte zijn en blijven van wat werkt, en wat alleen maar geld kost. Om dat op een professioneel niveau te kunnen doen moet daar veel tijd aan besteed worden. Tijd die u daar niet voor vrij kunt én wilt maken. Dat is niet erg, want dan kunt bij mij terecht. 

Graag kom ik eens met u kennismaken. Ik weet zeker dat ik voor u en uw onderneming of organisatie veel kan betekenen en kom dat graag aan u uitleggen. 

U kent vast de reclamespotjes op de radio wel. "Girav.nl, met een V". Of "Qredits.nl, met een Q."
Hartstikke hip natuurlijk, maar feitelijk gewoon een zwaktebod. Een domeinnaam die u uit moet leggen is een slechte domeinnaam.

Lees verder

Een moderne, frisse website waar beeld centraal staat.

Lees verder

Zien is geloven! Fotoalbums overtuigen potentiële klanten van deze top-hovenier.

Lees verder

Een website met een nuchtere, no-nonsense uitstraling. Precies waar je naar op zoek bent als je het over een hypotheek wilt hebben. 

Lees verder

Netweters
Vlietwaard 382
1824 LS Alkmaar

072 - 56 26 910
info@netweters.nl

Volg Netweters

Deel deze pagina